Schválené uznesením MZ č.
54/2001 z 22. 11. 2001. Štatút mesta Považská Bystrica Mestské zastupiteľstvo Považská
Bystrica v zmysle zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov
schvaľuje tento I. ČASŤ Čl. 1 Úvodné ustanovenie Štatút mesta Považská Bystrica (ďalej len "štatút") upravuje rámcovo v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi najmä postavenie, právomoci a pôsobnosť orgánov samosprávy mesta Považská Bystrica (ďalej len "mesta"), určuje postavenie a pôsobnosť mesta, práva a povinnosti obyvateľov mesta, mestského zastupiteľstva, primátora a ďalších orgánov mestského zastupiteľstva, metódy a formy práce. Ďalej upravuje základné zásady hospodárenia a financovania, nakladania s majetkom mesta, rieši tiež širšie vzťahy mesta, používanie symbolov mesta, spôsob udeľovania čestného občianstva mesta Považská Bystrica, Ceny mesta Považská Bystrica a verejného uznania za zásluhy. Štatút mesta Považská Bystrica je základným normatívno-právnym a organi-začným predpisom mesta. Čl. 2 Postavenie mesta Považská Bystrica 1. Mesto Považská Bystrica je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky, združuje osoby, ktoré majú na jeho území trvalý pobyt. 2. Mesto je právnickou osobou, ktorá samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými zdrojmi za podmienok stanovených zákonom, všeobecne záväznými nariadeniami a organizačnými predpismi mesta. 3. Mesto môže hospodáriť a nakladať aj s majetkom štátu, ktorý bol mestu zverený v súlade s platnou právnou úpravou. 4. Mesto môže nakladať aj s majetkom ostatných subjektov - fyzických aj právnickych osôb - pokiaľ bolo k takémuto nakladaniu zmocnené právnym predpisom alebo dohodou. 5. Základnou úlohou mesta pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jeho územia a o potreby jeho obyvateľov. 6. Mestu pri výkone samosprávy možno ukladať povinnosti a obmedzenia len zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy. Čl. 3 Územie mesta Považská Bystrica 1. Územie mesta tvorí súbor katastrálnych území jeho jednotlivých častí a to: · Považská Bystrica · Považská Teplá · Podmanín · Praznov · Zemiansky Kvášov · Horný Moštenec · Dolný Moštenec · Milochov · Orlové · Považské Podhradie · Podvažie · Šebešťanová 2. Zmeny územia mesta možno vykonať len v súlade s osobitnými právnymi predpismi. 3. Názvy ulíc a iných verejných priestranstiev určuje mesto nariadením. Čl. 4 Symboly mesta
a) erb mesta, b) vlajka mesta, c) pečať mesta, d) znelka.
3. Mesto označuje erbom mesta a vlajkou mesta budovu, ktorá je sídlom orgánov mesta, zasadaciu miestnosť mestského zastupiteľstva a úradnú miestnosť primátora mesta. 4. Za dôstojné zaobchádzanie so symbolmi mesta zodpovedá ten, kto ich použil. 5. Symboly mesta nesmú byť použité nevhodne, neprimerane alebo spôsobom, ktorým by sa im prejavovala neúcta. 6. Podrobné vyobrazenie mestských symbolov a ich používanie je upravené nariadením mesta. 7. Pri slávnostnom zasadnutí mestského zastupiteľstva, slávnostnom zhromaždení pri príležitosti významných osláv v meste, pri príležitosti rokovaní s významnými osobnosťami, ktoré navštívia mesto a pod. primátor používa primátorskú reťaz pozostávajúcu z reťaze a emblému s mestským erbom. Čl. 5 Obyvatelia mesta, ich práva a povinnosti 1. Obyvateľom mesta je osoba, ktorá má na území mesta trvalý pobyt. 2. Obyvateľ mesta sa zúčastňuje na samospráve mesta najmä výkonom svojich práv a povinností. Tieto sú zakotvené predovšetkých v ust. § 3 a § 4 ods. 2 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien a doplnkov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Má právo najmä: a) voliť orgány samosprávy mesta a byť zvolený do orgánu samosprávy mesta, b) hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja mesta (miestne referendum), c) zúčastňovať sa na verejných zhromaždeniach obyvateľov mesta a vyjadrovať na nich svoj názor a zúčastňovať sa na zasadnutiach mestského zastupiteľstva, d) obracať sa so svojimi podnetmi a sťažnosťami na orgány mesta, e) používať obvyklým spôsobom mestské zariadenia a ostatný majetok mesta slúžiaci pre verejné účely, f) požadovať súčinnosť pri ochrane svojej osoby a rodiny a svojho majetku nachádzajúceho sa v meste, g) požadovať pomoc v čase náhlej núdze. 3. Obyvateľ mesta sa podieľa na rozvoji a zveľaďovaní mesta a poskytuje pomoc orgánom mesta. V súvislosti s tým je povinný: a) ochraňovať majetok mesta a podieľať sa na nákladoch mesta, vykonávať menšie obecné služby organizované mestom, ktoré sú určené na zlepšenie života, životného prostredia, ekonomických podmienok a sociálnych podmienok obyvateľov mesta a sú vykonávané v záujme mesta, b) podieľať sa na ochrane a zveľaďovaní životného prostredia v obci, c) napomáhať udržiavať poriadok v obci, d) poskytovať podľa svojich schopností a možností osobnú pomoc pri likvidácii a odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo havárie v meste. 4. Mesto má voči občanom povinnosti stanovené zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi. 5. Na samospráve mesta má právo podieľať sa aj ten, kto a) má na území mesta nehnuteľný majetok, alebo v meste platí miestnu daň alebo miestny poplatok, b) je v obci prihlásený na prechodný pobyt alebo dlhodobý pobyt. Tieto osoby však nemajú právo voliť orgány samosprávy mesta a byť do nich zvolené a ďalej nemajú právo hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja mesta (miestne referendum). Čl. 6 Výkon samosprávy mesta 1. Mesto samostatne rozhoduje a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou mesta a jeho majetku, všetky záležitosti, ktoré ako jeho samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba. 2. Samosprávu mesta vykonávajú obyvatelia mesta: a) orgánmi mesta, b) hlasovaním obyvateľov mesta, c) verejným zhromaždením obyvateľov mesta. 3. Mesto je povinné vykonávať svoje samosprávne funkcie vymedzené v zákone o obecnom zriadení - najmä v § 4 ods. 3, v ďalších osobitných zákonoch a všeobecne záväzných právnych predpisoch. 4. Mesto spolupracuje v záujme rozvoja mesta s politickými stranami a politickými hnutiami, s občianskymi združeniami a inými právnickými osobami, ako aj s fyzickými osobami pôsobiacimi v meste. 5. Mesto môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia (§ 6 zákona o obecnom zriadení). 6. Nariadenia sa musia vyhlásiť. Mesto vyhlásenie vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli najmenej na 15 dní. Účinnosť nadobúda vyhlásenie pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. V prípade živelnej pohromy alebo všeobecného ohrozenia, ak je to potrebné na odstraňovanie následkov živelnej pohromy alebo na zabránenie škodám na majetku, možno určiť skorší začiatok účinnosti nariadenia. II. ČASŤ Čl. 7 Financovanie mesta 1. Mesto financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov, zo štátnych dotácií, ako aj z ďalších zdrojov. Vlastné príjmy v rozsahu podľa osobitných predpisov sú: a) príjmy z majetku mesta a z majetku prenechaného mestu do užívania (nájmu), b) výnosy z miestnych daní a z miestnych poplatkov, c) podiely na daniach v správe štátu, d) výnosy z pokút uložených za priestupky, e) iné príjmy. 2. Mesto môže na plnenie svojich úloh použiť návratné zdroje financovania. 3. Mesto si môže na plnenie svojich úloh zriadiť a použiť prostriedky mimorozpočtových peňažných fondov. Čl. 8 Majetok mesta 1. Majetkom mesta sú veci vo vlastníctve mesta a majetkové práva mesta. 2. Majetok mesta slúži na plnenie úloh mesta. 3. Majetok mesta sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať. Darovanie nehnuteľného majetku mesta je neprípustné, ak osobitný predpis neustanoví inak. 4. Majetok mesta možno použiť najmä pre verejné účely, na podnikateľskú činnosť a na výkon samosprávy mesta. 5. Správa a údržba majetku mesta je povinnosťou mesta a je financovaná z rozpočtu mesta. Mesto môže zveriť svoj majetok do správy právnickým osobám a organizáciám zriadeným mestom. 6. Za používanie majetku mesta možno vyberať miestne poplatky a verejné dávky podľa osobitných predpisov. 7. Podrobnosti o hospodárení a nakladaní s majetkom mesta upravujú "Zásady hospodárenia s majetkom mesta", ktoré schvaľuje mestské zastupiteľstvo v súlade s osobitnými predpismi. 8. Mesto vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov mesta a rozvoja mesta. 9. Zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia. 10. Orgány mesta a subjekty s majetkovou účasťou mesta sú povinné najmä: - udržiavať a užívať majetok mesta, - chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím, - používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi, - viesť majetok v predpísanej evidencii v súlade s platnou úpravou. 11. Na zveľaďovanie, rozmnoženie a údržbu majetku mesta možno zorganizovať zbierku, povoliť lotériu alebo inú podobnú hru v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Čl. 9 Rozpočet mesta 1. Základom finančného hospodárenia mesta je rozpočet mesta, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka. 2. Rozpočet mesta obsahuje príjmy a výdavky spojené s činnosťou samosprávy, finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, k rozpočtu samosprávneho kraja a finančné vzťahy k právnickým a fyzickým osobám. 3. Pred schválením je rozpočet mesta zverejnený najmenej na 15 dní na úradnej tabuli, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia mesta. To isté platí aj o záverečnom účte. 4. Postavenie rozpočtu mesta, jeho tvorbu a obsah, pravidlá rozpočtového hospodárenia, tvorbu a použitie mimorozpočtových zdrojov, vzťahy k štátnemu rozpočtu a k rozpočtu samosprávneho kraja ustanovuje osobitný zákon. 5. Mesto vedie účtovníctvo podľa osobitného zákona. Ročnú účtovnú závierku mesta, ako aj ďalšie skutočnosti ustanovené osobitným zákonom overuje audítor. 6. Ak nebude rozpočet mesta na príslušný rok schválený pred prvým januárom príslušného roka, riadi sa rozpočtové hospodárenie v čase od 1. januára rozpočtového roka do schválenia rozpočtu mestským zastupiteľstvom rozpočtovým provizóriom.
III. ČASŤ Čl. 10 Orgány mesta 1. Orgánmi mesta sú: a) mestské zastupiteľstvo, b) primátor. 2. Mestské zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné kontrolné a poradné orgány. Čl. 11 Mestské zastupiteľstvo 1. Mestské zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obyvateľov mesta a orgánom samosprávy. Je zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi mesta. Funkčné obdobie mestského zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov novozvoleného mestského zastupiteľstva. 2. Mestské zastupiteľstvo má 23 poslancov. 3. Pôsobnosť a právomoc mestského zastupiteľstva vymedzuje zákon o obecnom zriadení a ďalšie všeobecne záväzné právne predpisy. 4. Mestské zastupiteľstvo vyhlási hlasovanie obyvateľov mesta v súlade s § 11a zákona o obecnom zriadení. 5. Mestské zastupiteľstvo môže zvolať verejné zhromaždenie obyvateľov mesta alebo jeho častí za účelom prerokovania mestských vecí. 6. Mestské zastupiteľstvo sa schádza podľa potreby, najmenej však raz za dva mesiace. Jeho zasadnutie zvoláva a vedie primátor. Podrobnú úpravu pravidiel rokovania mestského zastupiteľstva stanovuje Rokovací poriadok mestského zastupiteľstva. 7. Mestské zastupiteľstvo udeľuje verejné uznania a ceny v zmysle čl. 21 tohoto štatútu. Čl. 12 Primátor 1. Primátor je predstaviteľom mesta a najvyšším výkonným orgánom mesta. Funkcia primátora je verejná funkcia. Funkčné obdobie primátora skončí zložením sľubu novozvoleného primátora. Spôsob voľby primátora upravuje osobitný zákon. 2. Primátor: a) zvoláva a vedie zasadnutia mestského zastupiteľstva a mestskej rady a podpisuje ich uznesenia, b) vykonáva mestskú správu (správu mesta), c) zastupuje mesto vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám, d) rozhoduje vo všetkých veciach správy mesta, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom mesta vyhradené mestskému zastupiteľstvu. 3. Primátor je štatutárnym
orgánom v majetko-právnych vzťahoch mesta 4. Primátor môže uložiť právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie pokutu do 200 000,-- Sk, ak: a) poruší nariadenie, b) neudržuje čistotu a poriadok na užívanom pozemku alebo inej nehnuteľnosti, a tým naruší vzhľad alebo prostredie mesta, alebo znečistí verejné priestranstvo, alebo odkladá veci mimo vyhradených miest, c) nesplní v určenej lehote bez vážneho dôvodu povinnosť uloženú primátorom poskytnúť osobnú pomoc alebo vecnú pomoc počas a pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti. 5. Primátor okrem toho: a) uschováva mestskú pečať a mestskú zástavu (vlajku), b) používa mestské insígnie, c) udeľuje verejné uznania a ceny uvedené v čl. 21 tohto štatútu. Čl. 13 Zástupca primátora 1. Na návrh primátora mesta volí mestské zastupiteľstvo z radov poslancov mestského zastupiteľstva zástupcu primátora spravidla na celé funkčné obdobie. 2. Zástupca primátora je po celé funkčné obdobie členom mestskej rady s hlasom rozhodujúcim. V čase, keď zastupuje primátora, zvoláva a vedie mestskú radu. 3. Okruh úkonov a činností, ktoré je zástupca primátora oprávnený vykonávať ustanovuje mestské zastupiteľstvo na návrh primátora. Čl. 14 Mestská rada 1. Mestské zastupiteľstvo môže zriadiť mestskú radu. Mestská rada je zložená z poslancov mestského zastupiteľstva, ktorých volí mestské zastupiteľstvo na celé funkčné obdobie. Mestskú radu a jej členov môže mestské zastupiteľstvo kedykoľvek odvolať. Spôsob volieb upravuje rokovací poriadok mestského zastupiteľstva. 2. Počet členov mestskej rady tvorí najviac tretinu počtu poslancov mestského zastupiteľstva. V zložení mestskej rady sa prihliada na zastúpenie politických strán v mestskom zastupiteľstve. 3. Mestská rada je iniciatívnym, výkonným a kontrolným orgánom mestského zastupiteľstva. Zároveň plní funkciu poradného orgánu primátora. Mestská rada plní úlohy podľa rozhodnutia mestského zastupiteľstva. 4. Mestská rada sa schádza podľa potreby. Jej zasadnutie zvoláva a vedie primátor. Čl. 15 Komisie 1. Mestské zastupiteľstvo môže zriaďovať komisie ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány. 2. Komisie sú zložené z poslancov mestského zastupiteľstva a ďalších osôb zvolených mestským zastupiteľstvom. 3. Zloženie a úlohy komisií vymedzuje mestské zastupiteľstvo. 4. Komisie nemajú rozhodovaciu právomoc v oblasti výkonu správy. 5. Stále komisie mestského zastupiteľstva sú: a) komisia pre financovanie a hospodárenie, b) komisia pre životné prostredie, výstavbu a dopravu, c) komisia sociálna, d) komisia pre vzdelávanie, kultúru a šport. Podľa potrieb môže mestské zastupiteľstvo zriadiť ďalšie stále, alebo dočasné komisie, zriadené komisie zrušiť alebo zlučovať. 6. Komisia sa skladá z predsedu komisie, tajomníka komisie a členov. Predsedu komisie a zloženie komisií na návrh primátora schvaľuje mestské zastupiteľstvo. Predsedom komisie je vždy poslanec mestského zastupiteľstva. Tajomníkom komisie je vždy pracovník mesta. a) Predseda komisie: - riadi a organizuje prácu komisie, zvoláva jej zasadnutia a riadi ich priebeh, spoločne s tajomníkom komisie pripravuje program zasadnutia, - zostavuje plán činnosti, - organizuje spoluprácu komisie s ostatnými komisiami mestského zastupiteľstva, - zastupuje komisiu navonok. b) Tajomník komisie: - spoločne s predsedom komisie vypracúva návrh plánu činnosti komisie, - zabezpečuje prípravu programu zasadnutia komisie, - vedie písomné záznamy o zasadnutiach komisie. 7. Komisie na úsekoch, pre ktoré boli zriadené najmä: a) v rámci poradnej funkcie: - vypracúvajú stanoviská k materiálom prerokúvaným orgánmi mesta, k najdôležitejším otázkam života mesta a k dôležitým - pre mesto - investičným zámerom, b) v rámci iniciatívnej funkcie: - vypracúvajú iniciatívne návrhy a podnety na riešenie všetkých dôležitých otázok života v meste a predkladajú ich orgánom mesta, - predkladajú iniciatívne návrhy a podnety mestskej rade, ktorá je povinná sa nimi zaoberať, c) v rámci kontrolnej funkcie: - kontrolujú spôsob realizácie uznesení mestského zastupiteľstva a mestskej rady. 8. Komisie sa schádzajú podľa potreby, komisie špecifikované v čl. 15, ods. 5 tohoto štatútu najmenej raz za dva mesiace. Komisie zvoláva a vedie predseda komisie. Zásady rokovania a prijímania uznesení si komisia stanoví na svojom prvom zasadnutí. Čl. 16 Hlavný kontrolór 1. Mestské zastupiteľstvo zriaďuje funkciu hlavného kontrolóra. Hlavného kontrolóra volí a odvoláva mestské zastupiteľstvo na šesť rokov a po uplynutí tohto obdobia jeho pracovnoprávny vzťah k mestu skončí. 2. Hlavný kontrolór je zamestnancom mesta a za svoju činnosť zodpovedá mestskému zastupiteľstvu. 3. Kompetencie a pôsobnosť hlavného kontrolóra sú vymedzené v zákone o obecnom zriadení (§ 18), vo vnútroorganizačnej norme Zásady činnosti hlavného kontrolóra (uznesenie MZ č. 8/99) a v ďalších všeobecne záväzných právnych predpisoch. 4. Hlavný kontrolór najmä: a) vykonáva kontrolu príjmov a výdavkov rozpočtu mesta a hospodárenia s majetkom mesta, ako aj hopodárenia rozpočtových organizácií mesta a príspevkových organizácií mesta, b) vypracúva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu mesta a záverečného účtu mesta pred ich schválením v mestskom zastupiteľstve, c) predkladá mestskému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o výsledkoch kontrolnej činnosti, d) predkladá výsledky kontroly priamo mestskému zastupiteľstvu, e) spolupracuje s príslušnými štátnymi orgánmi vo veciach kontroly hospodárenia s prostriedkami pridelenými mestu zo štátneho rozpočtu, f) zúčastňuje sa na zasadnutiach mestského zastupiteľstva a mestskej rady s hlasom poradným, g) vybavuje sťažnosti, oznámenia a podnety občanov. Čl. 17 Mestská polícia 1. Mestská polícia je poriadkový
útvar pôsobiaci pri zabezpečovaní mestských vecí
verejného poriadku, ochrany životného prostredia v
meste a plnení úloh vyplývajúcich zo zákona,
nariadení, z uznesení mestského zastupiteľstva 2. Zriadenie, postavenie, organizáciu, povinnosti a oprávnenia mestskej polície upravuje osobitný zákon (zákon SNR č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších zmien a doplnkov), ďalej VZN o mestskej polícii a Organizačno-pracovný poriadok mestskej polície. 3. Mestskú políciu zriaďuje mestské zastupiteľstvo nariadením. 4. Mestskú políciu vedie jej náčelník, ktorého vymenúva do funkcie na dobu neurčitú mestské zastupiteľstvo na návrh primátora. Náčelník mestskej polície zodpovedá za svoju činnosť primátorovi. 5. Mestská polícia najmä: a) zabezpečuje verejný poriadok v meste, b) chráni majetok mesta a občanov pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím, c) dbá o dodržiavanie poriadku, čistoty a hygieny v uliciach, iných verejných priestranstvách alebo verejne prístupných miestach, d) dbá o ochranu životného prostredia, e) ukladá a vyberá v blokovom konaní pokuty za priestupky podľa osobitných predpisov, f) kontroluje plnenie nariadení mesta, uznesení mestského zastupiteľstva a rozhodnutí primátora, g) plní ďalšie úlohy podľa organizačného poriadku mestskej polície a pokynov primátora mesta. Čl. 18 Dobrovoľné verejné požiarne zbory 1. V meste sú zriadené jednotky dobrovoľných verejných požiarnych zborov, ktorých kompetencie, štruktúra a úlohy sú obsiahnuté v Požiarnom poriadku mesta Považská Bystrica schválenom nariadením. Čl. 19 Výbory mestských častí 1. Mesto môže zriaďovať v mestských častiach spravidla s vlastným katastrálnym územím výbory. Členmi výborov sú všetci poslanci mestského zastupiteľstva zvolení v mestskej časti. Na čele výboru je predseda, ktorým je člen výboru zvolený výborom. 2. Výbory v mestských častiach reprezentujú obyvateľov mestskej časti a podieľajú sa na samospráve mesta. 3. Oprávnenia a povinnosti výboru pri samospráve mesta, vzťahy výboru a mestského zastupiteľstva, štruktúra výboru a ďalšie potrebné veci sú upravené osobitným predpisom. Čl. 20 Mestský úrad 1. Mestský úrad je výkonným orgánom mestského zastupiteľstva a primátora. Mestský úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci mestského zastupiteľstva a primátora, ako aj orgánov zriadených mestským zastupiteľstvom. 2. Mestský úrad najmä: a) zabezpečuje písomnú agendu orgánov mesta a orgánov mestského zastupiteľstva, je podateľňou a výpravňou písomností mesta a komisií, b) zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie mestského zastupiteľstva a mestskej rady, c) vypracúva písomné vyhotovenia všetkých rozhodnutí primátora vydaných v správnom konaní, d) vykonáva nariadenia, uznesenia mestského zastupiteľstva a rozhodnutia primátora. 3. Prácu mestského úradu organizuje primátor. Ak je v meste zriadená funkcia prednostu mestského úradu, mestský úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta. 4. Prednostu vymenúva a odvoláva primátor. 5. Prednosta mestského úradu je pracovníkom mesta, ktorý zodpovedá za svoju činnosť primátorovi. Spolu s ním podpisuje zápisnice zo zasadnutí mestského zastupiteľstva. 6. Prednosta mestského úradu sa zúčastňuje zasadnutí mestského zastupiteľstva a mestskej rady s hlasom poradným. Čl. 20a Organizácia Mestského úradu v Považskej Bystrici 1. Organizáciu mestského úradu určuje mestské zastupiteľstvo. 2. Organizačné členenie, pôsobnosť a vnútornú právomoc jednotlivých útvarov mestského úradu, zásady riadenia, zásady organizačnej štruktúry a tiež ich vzájomné vzťahy bližšie upravuje Organizačný poriadok, ktorý schvaľuje primátor a je záväzný pre všetkých pracovníkov mesta. 3. Mestský úrad sa člení na odbory, oddelenia a úseky činností. Na čele mestského úradu stojí prednosta mestského úradu, na čele odboru - vedúci odboru a na čele oddelenia - vedúci oddelenia. 4. Kancelária primátora je výkonným a organizačným útvarom primátora. V hierarchii útvarov mestského úradu má postavenie odboru. Na jeho čele je vedúci kancelárie. Jeho činnosť riadi a určuje primátor. 5. Organizácia mestského úradu aj s rámcovým vymedzením pôsobnosti jednotlivých odborov a oddelení tvorí prílohu č. 1 tohto štatútu. IV. ČASŤ Čestné občianstvo mesta, ceny a uznania Čl. 21 1. Mestské zastupiteľstvo môže udeliť tieto verejné uznania a pochvaly: a) čestné občianstvo mesta Považská Bystrica, b) cenu mesta Považská Bystrica. Návrhy na udelenie ocenení posudzuje komisia, ktorej členov menuje primátor po ich zvolení mestským zastupiteľstvom. Podrobnosti o udeľovaní ocenení upraví mestské zastupiteľstvo osobitným vykonávacím predpisom. 2. Primátor môže udeliť tieto verejné uznania a pochvaly: a) cenu primátora, b) verejné uznanie za zásluhy. Podrobnosti o udeľovaní ocenení upraví primátor osobitným vykonávacím predpisom. Čl. 21a Čestné občianstvo 1. Ocenenie Čestný občan mesta Považská Bystrica možno udeliť osobám, ktoré: a) sa obzvlášť významným spôsobom zaslúžili o rozvoj a zveľaďovanie mesta, ochranu jeho záujmov a šírenie dobrého mena vo svete, b) sa významnou mierou zaslúžili o rozvoj Slovenskej republiky, c) obohatili ľudské poznanie vynikajúcimi tvorivými výkonmi v oblasti vedy, kultúry, športu a vzdelávania, d) sa významnou mierou zaslúžili o porozumenie a spoluprácu medzi ľuďmi a národmi, e) s nasadením vlastného života zachránili ľudské životy, f) nezištne venovali svoje úsilie, celoživotnú prácu v prospech charitatívnej a humanitnej pomoci ľudom v núdzi. 2. Čestné občianstvo možno udeliť iba občanom, ktorí nemajú trvalý pobyt v meste. Na udelenie čestného občianstva môže byť navrhnutá každá bezúhonná osoba žijúca v Slovenskej republike alebo v zahraničí, ak spĺňa podmienky bodu 1. 3. Návrhy na udelenie alebo odňatie ocenenia môžu mestskému zastupiteľstvu predkladať primátor, poslanci mestského zastupiteľstva, občania mesta prostredníctvom poslancov mestského zastupiteľstva. 4. Ocenenie môže mestské zastupiteľstvo ocenenému odňať. O udelení alebo odňatí tohoto ocenenia rozhoduje mestské zastupiteľstvo 3/5-vou väčšinou hlasov všetkých poslancov. 5. O udelení ocenenia - titulu Čestný občan mesta Považská Bystrica sa vydáva listina opatrená pečaťou mesta, ktorú podpisuje primátor. Listinu možno vyhotoviť aj dvojjazyčne takým spôsobom, že druhé vyhotovenie je v jazyku pocteného. 6. Slávnostné odovzdanie listiny poctenému sa vykoná spravidla na mimoriadnom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Poctený občan sa pri tejto príležitosti alebo pri svojej prvej návšteve mesta zapisuje do Pamätnej knihy mesta Považská Bystrica. Čl. 21b Cena mesta Považská Bystrica 1. Cenu mesta Považská Bystrica udeľuje mestské zastupiteľstvo osobám a kolektívom, ktoré sa dlhodobo významným spôsobom pričiňujú o hospodársky a kultúrny rozvoj mesta, jeho propagáciu doma i v zahraničí. 2. Návrhy na udelenie ceny môžu mestskému zastupiteľstvu predkladať poslanci, primátor, orgány mestského zastupiteľstva, občianske združenia, vedecké a umelecké inštitúcie, občania mesta prostredníctvom poslancov mestského zastupiteľstva. 3. O udelení ocenenia sa vydáva listina, ktorú podpisuje primátor a je opatrená pečaťou mesta. Ak je poctený cudzí štátny príslušník, možno vyhotoviť listinu dvojjazyčne tak, že druhé jej vyhotovenie je v niektorom svetovom jazyku. 4. Cena mesta sa odovzdáva slávnostným spôsobom. Ocenená osoba alebo kolektív sa zapisujú do Pamätnej knihy mesta Považská Bystrica. 5. Cena mesta je finančne dotovaná sumou 10 000,-- Sk. Čl. 21c Verejné uznanie za zásluhy a Cena primátora 1. Primátor mesta môže udeliť verejné uznanie alebo cenu primátora osobám alebo kolektívom za: a) vynikajúce tvorivé výkony a významné výsledky vedeckej, technickej, umeleckej, publicistickej a verejnoprospešnej činnosti, b) činnosť, ktorá významným spôsobom ovplyvnila hospodársky a kultúrny rozvoj mesta, jeho propagáciu doma i v zahraničí, c) záchranu ľudských životov a majetku mesta a jeho občanov. 2. Návrhy na udelenie ocenenia môžu primátorovi predkladať poslanci mestského zastupiteľstva, orgány mestského zastupiteľstva, občianske združenia, spoločenské organizácie alebo občania. 3. Verejné uznanie za zásluhy udeľuje primátor slávnostným spôsobom odovzdaním listiny opatrenej jeho podpisom a pečaťou mesta. Ocenený sa zapíše do Pamätnej knihy mesta. Čl. 22 Kronika mesta 1. Kronika mesta Považská Bystrica sa vedie v úradnom jazyku. 2. Zápisy chronologicky dokumentujú fakty zo spoločenského a hospodárskeho života mesta. Sú hodnoverným svedectvom o udalostiach v meste a o ľuďoch, ktorí sa pričinili o jeho rozvoj a prospech. 3. Spracovaním zápisov do kroniky je poverený mestský kronikár, ktorého menuje a odvoláva primátor. 4. Text jednotlivých zápisov do kroniky schvaľuje mestská rada po predbežnom prerokovaní a posúdení poverenou komisiou. 5. Text jednotlivých zápisov za príslušný rok je kronikár mesta povinný predložiť na posúdenie do komisie najneskôr do konca apríla nasledujúceho roka. Do dvoch mesiacov od schválenia zápisov je kronikár povinný zabezpečiť prepis kronikárskych zápisov do kroniky mesta. Schválené kronikárske zápisy podpisuje primátor a prednosta mestského úradu. V. ČASŤ Čl. 23 Pomoc pri mimoriadnych situáciách 1. Mesto je povinné poskytnúť obyvateľovi mesta nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho náhlej núdzi spôsobenej živelnou pohromou, haváriou alebo inou podobnou udalosťou, najmä zabezpečiť mu prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc. 2. Primátor mesta môže uložiť právnickej alebo fyzickej osobe povinnosť poskytnúť osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti, ak osobitný zákon neustanovuje inak. 3. Mesto organizuje, riadi a vykonáva základné práce v čase nebezpečenstva povodne miestneho významu. V prípade nevyhnutnej potreby vyžaduje od fyzických a právnických osôb plnenie všeobecných povinností pri ochrane pred povodňami. 4. Mesto zabezpečuje evakuáciu, dočasné ubytovanie a stravovanie evakuovaného obyvateľstva, podľa možností ochranu jeho majetku a vypracúva plány záchranných prác. 5. Mesto je povinné pomáhať pri likvidácii a odstraňovaní následkov živelnej pohromy a havárií prostredníctvom dobrovoľných verejných požiarnych zborov v spolupráci s ďalšími právnickými a fyzickými osobami a organizáciami štátu. VI. ČASŤ Čl. 24 Spoločné a záverečné ustanovenia 1. Ďalšie skutočnosti a podrobnosti neupravené týmto štatútom sa riadia ustanoveniami zákona o obecnom zriadení a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi. 2. Štatút mesta, jeho zmeny a doplnky schvaľuje mestské zastupiteľstvo 3/5-vou väčšinou všetkých poslancov mestského zastupiteľstva. 3. Týmto štatútom sa ruší Organizačný poriadok Mesta Považská Bystrica schválený uznesením mestského zastupiteľstva č. 72/1995, vrátane jeho doplnkov. 4. Týmto štatútom nie sú dotknuté počty členov mestského zastupiteľstva, počty a zloženie členov mestskej rady, orgány a komisie mestského zastupiteľstva, výbory mestských častí a s tým súvisiace vnútroorganizačné predpisy, ktoré platia pre volebné obdobie 1998 - 2002. 5. Štatút mesta nadobúda
účinnosť 1. 1. 2002. Ing. Ľuboš Lackovič primátor mesta, v. r. |